ایندیا مارت (IndiaMart) ، پلت فرم بی نظیر B2B

اینترنت سریع‌تر، پایدارتر و کارآمدتر عامل اصلی ظهور بسیاری از استارت‌آپ‌ها است. با این حال، برخی از استارت‌آپ‌ها آنقدر بلند پرواز بودند، که قبل از این اتصال اینترنتی مدرن ایجاد شده بودند. IndiaMart یکی از چنین استارت آپ هایی بود که قبل از اینکه اینترنت به راحتی در دسترس قرار گیرد کار خود را در هند آغاز کرد.

هنگامی که شرکت IndiaMART توسط پسرعموهای دینش آگاروال و بریجس آگراوال در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد، اینترنت در هند حتی به دور از یک اصطلاح رایج بین مردم بود. اما بنیانگذاران نابغه IndiaMART،  به خوبی می‌توانستند انقلابی را که هند با اتصال اینترنت به وقوع خواهد پیوست، تجسم کنند. IndiaMART که با سرمایه فقط ۴۰ هزار روپیه شروع به کار کرد، امروز بزرگترین بازار تجارت الکترونیک B2B هند و دومین بازار بزرگ تجارت الکترونیک B2B در جهان است.

 ایندیا مارت، فهرست آنلاین محصولات هندی در دسترس تجار خارجی

ایندیا مارت یکی از بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌های B2B در هند ​​است که خریداران را با تامین‌کنندگان مرتبط می‌کند. همچنین این پلتفورم خدمات فروش B2C و C2C را از طریق پورتال وب خود ارائه می دهد. ایندیامارت در حال حاضر  بیش از ۶۰٪ سهم بازار آنلاین B2B در هند را تصاحب کرده است. این پلتفورم بر ارائه خدمات برای تامین کنندگان کوچک و متوسط ​​(SMEs)، شرکت های بزرگ و همچنین افراد متمرکز است. این شرکت که در سال ۱۹۹۹ تأسیس شد و مأموریت اصلی آن به گفته موسس آن “آسان کردن تجارت بیزینس تو بیزنس ” است.

کمپانی ایندیا مارت در سال ۱۹۹۶ توسط دینش شارما، یک تحلیلگر ارشد سیستم در شرکت فناوری اطلاعات HCL Technologies  تاسیس شد(۱). او در سال ۱۹۹۶ یک نام دامنه indiamart.com را به قیمت ۱۳۵ دلار با ایده ساخت یک فهرست آنلاین از بازرگانانی که می خواستند محصولات خود را در خارج از کشور بفروشند، خریداری کرد.

دینش آگاروال و بریجس آگراوال در سال ۱۹۹۶ وب سایت IndiaMART.com را تأسیس کردند، یک پورتال B2B برای اتصال تولیدکنندگان هندی با خریداران. این شرکت اولین سفارش خود را از رستوران های زنجیره ای Nirulas دریافت کرد. آنها توانستند تا مارس ۱۹۹۷،  ۴۵ مشتری را جذب ایندیا مارت کنند و سال مالی با ۶ میلیون روپیه درآمد به پایان رسید. ایندیا مارت تا سال ۱۹۹۹ توانست بیش از ۱۰۰۰ مشتری را در پلتفورم خود سرویس دهد. در حال حاضر بیش از ۱۰۲ میلیون خریدار و ۶ میلیون تامین کننده با بیش از ۷۱ میلیون محصول و خدمات دارد. ایندیامارت ۳۳۷۳ کارمند(۲) در ۸۵ دفتر در کشور هند دارد.

ایندیا مارت IndiaMart

خدمات ایندیا مارت برای خریداران و تامین کنندگان

شرکت ایندیامارت برای خریداران و تامین کنندگان اهداف و مشوق هایی را برای استفاده از پلتفورم عرضه کرده است:

برای خریداران
راحتی ارتباط با فروشندگان در هر زمان و هر مکان
بازار گسترده تر با طیف وسیعی از محصولات و تامین کنندگان
یک پرداخت امن و مطمئن به تامین کننده از طرف خریدار

برای تامین کنندگان
افزایش بازدید کسب و کار
افزایش اعتبار برای برند شما
سیستم مدیریت سرنخ (۳)
درگاه پرداخت فوری مشتری توسط ایندیا مارت

 بیزینس مدل، شیوه درآمد زایی در پلتفورم B2B ایندیا مارت

پلتفورم های آنلاین B2B عمدتاً دارای سه مدل تجاری است : ثبت نام و اشتراک، درصد فروش، تبلیغات

  • ثبت نام و اشتراک: این نوع از درآمدزایی به این شیوه است که کسب و کار برای استفاده از پلتفرم، هزینه اشتراک دوره ای – ماهانه یا سالانه از خریداران و فروشندگان دریافت می کند. این مدل همچنین می‌تواند پیشرفته تر از یک اشتراک ماهیانه نیز باشد که در آن تمام قابلیت‌های اولیه رایگان هستند، اما برای دریافت فرصت‌های بیشتر دیده شدن و یا استفاده از امکانات پلتفورم، کاربران باید هزینه‌ای را پرداخت کنند. در این مدل فروشندگان متعدد با یکدیگر رقابت می کنند و خریداران را با دسترسی به امکانت بیشتر در معرض انتخاب بیشتر و راحت تر کالاهای خود قرار می دهند. IndiaMart از این نوع مدل اشتراک پیروی می کند. این شرکت در ابتدا با ارائه خدمات لیست رایگان محصولات تامین کنندگان کار خود را آغاز کرد و هنگامی که تامین کنندگان لیست شده در ایندیا مارت احساس تغییر در تماس های ورودی از مشتریانی در سراسر جان می کردند و  کسب و کار متقاعد می شد که فهرست شدن  آنها در IndiaMart واقعا مفید است، شروع به خرید خدمات پولی می کردند و به این ترتیب پلتفورم رشد چشمگیری پیدا کرد.
  • مدل درصد فروش: در این مدل پلتفرم برای اجرای هر تراکنش،  کارمزدی دریافت می کند. البته این مدل،  تنها زمانی سودآور است که پلتفرم بتواند تراکنش ها را افزایش دهد و ارتباط موثری بین ارائه دهنده خدمات و مشتری ایجاد کند. در این مدل، کاربران در صورت استفاده از امکانات خرید در پلتفرم، هزینه تراکنش پرداخت می کنند. به عنوان نمونه پلتفورم Udaan از این نوع مدل پیروی می کند.
  • تبلیغات و دسترسی به اطلاعات مشتریان: برخی از پلتفرم‌های تجارت الکترونیک B2B برای ترتیب و روش فهرست کردن تامین کنندگان در سایت‌های خود هزینه دریافت می‌کنند. در حقیقت آنها با دریافت هزینه بیشتر از تامین کننده از روش های متعددی او را در معرض دید مشتریان قرار می دهند. علاوه بر این دسترسی به اطلاعات مشتریان برای تامین کننده نیز می تواند روش موثری در تبلیغات هدفمند از طرف فروشگاه داران به تامین کنندگان ایجاد کند. ایندیا مارت از این روش نیز، مخصوصا در اپلیکیشن وب خود،  برای کسب درآمد استفاده می کند.

 آیا پلتفورم ایندیامارت مشابهی در پلتفورم های ایرانی دارد؟

با نگاهی در پلتفورم های بی تو بی ایرانی به پلتفورمی به نام مای لیست بر می خوریم که مشابه ایندیامارت با هدف ایجاد لیست های هدفمند محصولات تامین کنندگان ایرانی به وجود آمده است. در این پلتفورم که در حال حاضر بازار هدف لوازم فرهنگی را مدنظر قرار داده است، بالغ بر ۱۰۰۰ تامین کننده، لیست های موجودی خود را در معرض دید صدها فروشگاه دار قرار داده اند. در حقیقت مای لیست، یک سرویس خلاقانه مبتنی بر آی تی و راه کاری راهبردی در ارتقا شیوه های تجارت و توسعه کسب و کارهاست. با استفاده از ابزارهای مای لیست، محصولات و خدمات تامین کنندگان به شیوه کارآمدتری به مشتریانتان عرضه می شود  و جایگاه و سهم بازار تامین کنندگان به طرز محسوسی ارتقاء پیدا خواهد کرد. مجموعه ابزارهای مای لیست، از سوی گروهی از متخصصین توسعه کسب و کار ایجاد شده و برای توسعه و همـــــــــــگانی کردن استفاده از تکنولوژی در ارتقا فرایندهای سازمانی و فروش، برنامه های گسترده ای دارد. برای ارتباط با مای لیست با ما در تماس باشید.

www.mylist.ir
تلفن های پشتیبانی:
۰۲۱۶۶۵۷۵۶۶۹
۰۹۰۳۲۲۲۴۸۲۴

  1. دینش پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی نرم افزار، شروع به دریافت پیشنهادهای شغلی زیادی کرد. او پس از ۵ سال کار در هند با سازمان های مختلف، به ایالات متحده رفت و در آنجا به مدت ۳ سال با CDOT کار کرد. او زندگی راحتی داشت تا اینکه یک روز احساس کرد شغل پردرآمدش دیگر برایش رضایت بخش نیست و  می خواهد کاری را برای خودش شروع کند. این باعث شد دینش در سال ۱۹۹۶ به هند بازگردد.
  2. IndiaMart سیستم پرداخت حقوق و دستمزد هفتگی را با هدف گسترش یک محیط کاری منعطف و حمایتی برای کارکنان خود در دستورکار قرار داده است. پرداخت های هفتگی برای کارکنان که مطالعه شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل در راندمان کاری بالاتر است، در بسیاری از کشورها مانند نیوزلند، ایالات متحده، هنگ کنگ، استرالیا و غیره اعمال شده است و نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشته است.
  3. منظور از مدیریت سرنخ، فرآیند جذب و مدیریت مشتریان بالقوه (leads ) است. این مدیریت تا زمانی ادامه دارد که این مشتریان اقدام به خرید می نمایند. این فرآیند با تبلیغات تجاری معمولی فرق دارد و بیشتر برای فروشگاه ها و تجارت های الکترونیکی که  به دنبال ایجاد روابط فردی با مشتریان هستند کاربرد دارد. در واقع در این نوع بازاریابی، برای متقاعد کردن هرفرد از روش هایی استفاده می شود که متناسب با شخصیت آن فرد باشد. به عنوان مثال یک آدم دقیق نیاز به اطلاعات دقیق دارد و باید اطلاعات به طور مستقیم  و سر راست به او ارائه شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *