۶ دلیل برای تحول دیجیتال کسب و کار B2B

کسب کار B2B یا همان بیزنس در مقابل بیزنس نوعی از کسب کار است که در آن بر خلاف کسب کار B2C یا همان بیزینس تو کاستمر،  که در آن فروش محصول و خدمات بین دو شرکت انجام می‌شود. هدف از این نوع بازاریابی، رفع نیاز، جلب رضایت مشتری و ارتقا خدمات به مشتری است. قیمت مناسب و سود بالا در بازاریابی شرکت به شرکت اهمیت بالایی دارند.

امروزه در تمام دنیا شاهد رشد چشمگیر پلتفورم ها و یا کسب و کارهای خطی B2B  به صورت دیجیتال هستیم. در حقیقت این تحول دیجیتال کسب و کار B2B نشان می دهد که ذائقه بازار در کسب و کارهای بیزنس تو بیزینس به سمت خرید آنلاین و به اشتراک گذاری اطلاعات در فضای مجازی است. در این نوشته ۶ دلیل اساسی برای این جهت گیری بازار مورد بررسی قرار گرفته است:

افزایش سطح انتظارات مشریان در کسب و کار B2B

امروزه مشتریان انتظار دارند که رابطه ای که آنها در زندگی شخصی خود با فناوری ایجاد کرده اند، در محیط های کاری و حرفه ای آنها هم تداوم و جریان داشته باشد. از این روست که شیوه های مدرن تعامل کسب و کارها با طرف‌های تجاری، با ایجاد مزیت های مهمی مانند راحتی و افزایش سطح دسترسی، به عنوان جایگزینی برای شیوه های سنتی در نظر گرفته می شود.
بنابراین اگر کسب‌وکار
B2B شما از نظر استفاده از ظرفیت های تکنولوژی های دیجیتال کم رمق و ناتوان باشد، به طور قاطع می توان انتظار داشت بر تصور مشتریانتان از کسب و کار شما تأثیر منفی خواهد داشت و به طور بالقوه آنها را به سمت رقبا سوق خواهد داد.

 

بهبود عملکرد کارکنان در کسب و کار B2B

فناوری در حال حاضر نقشی محوری در به حداکثر رساندن اثربخشی کارکنان ایفا می کند. به طور مثال، با معرفی فناوری هایی که که به عملکردهای اصلی کسب و کار مانند منابع انسانی و حقوق و دستمزد و یا حتی حسابداری و فروش کمک می کند، امکان دستیابی به کارآمدی بیشتر و نیز رهایی از فرآیندهای دستی و زمان‌بر را فراهم می کند.
به علاوه، افزایش سطح اتوماسیون، خطاهای دستی را کاهش می‌دهد و بهره وری سازمان را ارتقا می دهد و در عین حال، فرصت کارکنان را در سطحی آزاد می‌کند که بر فرصت‌های تجاری بزرگ‌تر تمرکز کنند و در نهایت مجموعه مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

تقویت مشارکت های تجاری

در یک فضای پویا برای کسب و کارهای B۲B، ایجاد مشارکت های تجاری و راهبردی با کسب و کارهای دیگر، نقش بسیار مهمی برای تداوم کسب و کار ایفا می کند. خواه یک تامین کننده باشید و یا پیمانکار، شرکت پخش یا شرکت مشاور، کار در ارتباط با سایر کسب و کارها، برای موفقیت، یک امر مسلم و غیر قابل اجتناب به شمار می رود.
از یک سو، برای به وجود آوردن یک مشارکت راهبردی، استقرار و عملیاتی کردن یک سطح از تحول دیجیتال در کسب و کار شما ضروری است. چرا که اگر کسب‌وکار شما آینده‌نگر تلقی نشود، در گام اول می‌تواند برای تضمین پایداری مشارکت با سایر کسب و کارهای مترقی، یک چالش اساسی به شمارآید. این به این دلیل است که احتمالاً کسب و کارهای دیگر، سطح معینی از تحول دیجیتال را از کسب و کار شما انتظار دارد.
با توجه به اهمیت ایجاد انعکاس مثبت از کسب و کار و اینکه چقدر راحت می توان با کسب و کار ارتباط برقرار کرد و با آن کار کرد، ایجاد تحول دیجیتال، نه تنها کسب و کار شما را در معرض شانس بیشتری برای به وجود آوردن شراکت های جدید قرار می دهد، بلکه تداوم و اثربخشی همکاری های ایجاد شده را به میزان قابل ملاحظه ای ارتقا خواهد داد.

بهبود تعامل با مشتری

تحول دیجیتال طیف وسیعی از راه های جدید را برای برقراری ارتباط با مشتریان ایجاد می کند. افزایش سطح و کیفیت تعامل با مشتری، می تواند در قالب های متنوعی از شیوه‌های دیجیتال باشد. به عنوان مثال، یک پیش بینی یک چت بات شیوه ای ساده و سریع برای صحبت با مشتریان شما به شمار می رود چرا که به آنها این فرصت را می دهیم که در عرض چند ثانیه اطلاعات مفید مورد نیازشان را به دست آورند و از شر مراحل ارتباط سنتی خلاص شوند. مواردی مانند اجرای کمپین‌های بر پایه ایمیل و یا ارسال نوتیفیکیشن نیز این امکان را به کسب و کار شما می‌دهد تا فرصت هایی را مانند اضافه شدن ورودی‌های جدید، به روشی که برای مشتری بسیار ساده و کارآمدتر است، میسر نماید.

تصمیم گیری بهتر و تجزیه و تحلیل داده ها در کسب و کار B2B

یکی از بزرگترین نقاط مثبت تحول دیجیتال این است که به مشاغل B2B اجازه می دهد به میزن اثربخش تری از داده ها استفاده کنند. به کارگیری فناوری به کسب و کارها اجازه می دهد تا داده ها را که اکنون به کمک فناوری، به راحتی در دسترس و البته فوق العاده کلیدی هستند، تفسیر و تجزیه و تحلیل کنند و بر اساس آنها، تصمیمات سریع و حیاتی بگیرند.

کاهش هزینه های عملیاتی

دلیل اصلی تمایل کسب‌وکارها به پذیرش تحول دیجیتال، کاهش هزینه‌ها است. به کارگیری تکنولوژی می تواند به رش های مختلف، هزینه ها را کاهش دهد. در مرحله اول، ایجاد تحول دیجیتال، سرعت انجام وظایف در کسب و کار شما را بهبود می بخشد. همچنین میزان ورود دستی اطلاعات را از سوی کارکنان و مشتریان کاهش می دهد که به نوبه خود میزان خطاهای انسانی اغلب پرهزینه را از بین می برد. تحول دیجیتال همچنین به کسب و کار شما درک بهتری از زنجیره تامین خود می‌دهد که به این ترتیب، امکان مذاکره بهتر با تامین‌کنندگان فراهم می‌شود. این در نتیجه استفاده از فناوری است که کسب و کار شما را به یک پایگاه داده سازمان یافته از تامین کنندگان و زنجیره تامین و همچنین افزایش سطح ارتباط با آنها مجهز می کند. در نهایت، این اتفاق می تواند منجر به رویکردی مقرون به صرفه و البته مبتنی بر تحلیل بر روی عملکرد زنجیره تامین شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *