دراپ شیپینگ چیست ؟ آسانترین روش کسب درآمد بدون سرمایه اولیه

دراپ شیپینگ، درآمدزایی اینترنتی بدون سرمایه اولیه
دراپ شیپینگ چیست؟

امروزه روش های کسب درآمد از فضای مجازی بسیار متنوع است. یکی از این روش ها فروش کالا به صورت عمده و یا خورده فروشی است که دراپ پشیپینگ در زیر مجموعه یکی از انواع روش های فروش قرار می گیرد. بنابراین دراپ شیپینگ یکی از روش های فروش کالاست.
تفاوت اصلی دراپ شیپینگ با روش های معمولی فروش در این است که فروشنده یا همان دراپ شیپر، کالا را در انبار خود ذخیره نمی کند و یا به صورت قطعی نمی خرد، بلکه پس از دریافت سفارش از مشتری خود آن را به تامین کننده منتقل می کند. در مرحله بعد تامین کننده کالا را بدون دخالت مستقیم دراپ شیپر برای مشتری ارسال می کند. تامین کننده می تواند تولید کننده کالا، عمده فروش، خرده فروش و یا سیستم های انبارش اشتراکی کالا باشد. در حقیقت دراپ شیپر مسئول دریافت سفارش است اما هیچ دخالتی در  انبارش کالا و ارسال آن ندارد. (۱)
در روش دراپ شیپینگ هزینه های خرید قطعی کالا، انبارداری، حسابداری و نیروهای انسانی مربوط به هر یک از این بخش ها، کاملا از بین می رود. همچنین مانند همه انواع خورده فروشی، حاشیه سود دراپ شیپر، تفاوت قیمت کالای دریافت شده از عمده فروش و قیمتی است که آن را به مشتری به فروش رسانده است. البته مشابه همه روش های خورده فروشی هزینه های ارسال هم به آن اضافه می شود، که البته فرد دراپ شیپر مستقیما خود کارفیزیکی ارسال را انجام نمی دهد اما هزینه را به تامین کننده خود پرداخت می کند.

فرآیند دراپشیپینگ در یک نگاه

بازیگران اصلی در زنجیره تامین کالا به روش دراپ شیپ چه گروه هایی هستند؟

در زنجیره تامین کالا به روش دراپ شیپ، بازیگران متعددی در بازار، نقش آفرینی می کنند که میتوان جایگاه و وظایف هر یک را مشخص کرد.

  • تولید کننده:

    اولین بخش زنجیره تامین کالا، تولید کننده است. تولید کننده یا کارخانه، متخصص در زمینه تولید کالایی مشخص است. حالا سوال این است که آیا این خود تولید کننده است که کالای خود را مستقیما به فروش می رساند و یا عوامل واسطه دیگری وظیفه فروش را بر عهده دارند. در حقیقت این سوال جواب واحدی ندارد. در مواردی تولید کنندگان خود دارای سیستم توزیع و پخش کالا در بازار را دارند و بنابراین کالای خود را به دست زنجیره های خورده فروشی و یا حتی بعضا مصرف کننده می رسانند. اما در بسیاری از موارد این ظرفیت برای تولید کننده وجود ندارد و بنابراین او از روش های جایگزینی مثل دادن کالا به عمده فروشان و توزیع کنندگان، استفاده از سیستم انبارش اشتراکی و لجستیک و ارسال مشترک و یا پلتفروم های فروش کالای عمده استفاده می کند.

  • توزیع کننده، پخشی، عمده فروش:

     دومین بخش از زنجیره تامین کالا، توزیع کنندگان کالا هستند. این گروه از شرکت ها، معمولا کالا را به صورت عمده از تولید کنندگان خریداری می کنند و به صورت بسته های کوچکتر بین خورده فروشان تقسیم می کنند. مهمترین مزیت توزیع کننده به نسبت تولید کننده به منظور تامین کالا برای فرد دراپ شیپر آن است که معمولا تنوع کالاهای در دسترس توزیع کنندگان بسیار بیشتر است و همچنین معمولا در ارسال بار به نسبت تولیدکنندگان چابک تر هستند. همچنین در بسیاری موارد کالاها را با حداقل تعدادی سفارش کمتر به خورده فروشان و دراپ شیپرها عرضه می کنند که در نتیجه فروش آن راحت تر خواهد بود.

  • خورده فروشان:

    کلیه فروشگاه داران اعم از دارندگان فروشگاه های فیزیکی و یا مجازی، که کالا را به دست مصرف کننده نهایی می رسانند در دسته خورده فروشان قرار می گیرند. بعضا این گروه از زنجیره توزیع می توانند خود برای دراپ شیپرها، تامین کالا کنند و یا اصولا فروش خود را بر مبنای دراپ شیپ و بر روی انبار تامین کنندگان دیگر انجام دهند. (۲)


چرا فروش به روش دراپ شیپ، آسانترین روش کسب درآمد است ؟

درست مانند راه‌اندازی هر کسب‌وکاری، دراپ شیپینگ هم مزایا و معایب خاص خود را دارد. با کمی چرخیدن در اینترنت متوجه خواهید شد که بسیاری از افراد اعتقاد دارند که دراپ شیپ یک روش فوق‌العاده درآمدزایی است و بسیاری از مشکلات روش های فروش به روش سنتی را ندارد.

  • شروع کسب و کار بدون سرمایه اولیه:

قطعا انبارداری، خرید قطعی کالا و حسابداری یکی از مهترین بخش از هزینه های فروش کالاست. دقیقا روش دراپ شیپینگ به منظور حذف همین بخش از سختی های کار به  وجود آمده است و باعث کاهش هزینه های ایجاد فروشگاه خواهد شد.

  • ریسک کم در کسب و کار:

بر خلاف روش فروش سنتی که فروشنده کالاهایی را به صورت قطعی خریداری می کند و بخشی از سرمایه خود را با ریسک، درگیر برندهای خاصی می کند، در روش دراپ شیپ فروشنده می تواند به سادگی تامین کننده خود را تغییر دهد و فروش کالاهای مختلف را مورد آزمایش قرار دهد.

  • انجام کسب و کار در هر نقطه و هر زمان:

یک دراپ شیپر می تواند در هر نقطه ای کسب و کار خود را شروع کند، کالای مورد نظر خود را بفروشد و سفارش خود را به تامین کننده منتقل کند. بنابراین این روش فروش از جمله مشاغلی است که حتی از منزل و در حال خوردن قهوه نیز امکان پذیر است.

  • تنوع اقلام فروش:

در یک کسب و کار سنتی فروش، با توجه به محدودیت سرمایه، شما نمی توانید روی کالاهای متنوعی کار کنید اما در فروش به روش دراپ شیپ، شما می توانید با تمرکز فروش بر روی انبار تامین کنندگان مختلف، تنوع کالاهای خود را بالا ببرید و به این ترتیب فروش خود را به صورت نمایی افزایش دهید.

  • شروع آسان:

حتی یک فرد عادی که هیچ سابقه ای از فرآیند فروش ندارد نیز می تواند از همین امروز کسب و کار دراپ شیپ را شروع کنید. برای شروع کسب و کار دراپ شیپ شما فقط باید تامین کننده مورد اعتماد خود را انتخاب کنید، بستر فروش خود را بسازید و بدون صرف هزینه و یا زمان زیاد کسب و کار خود را آغاز کنید. (۳)

چگونه تامین کننده مناسب دراپ شیپینگ را می توان پیدا کرد؟

ممکن است یافتن تامین کننده دراپ شیپینگ معتبر کاری دشوار و وقت گیر باشد، اما این کار برای موفقیت هر کسب و کار دراپ شیپینگ بسیار مهم است و از مهمترین نکاتی است که در اموزش دراپ شیپینگ به آن پرداخته می شود. بسیاری از عرضه کنندگان محصول مشابهی را ارائه می دهند، پس از کجا باید فهمید کدام مناسب تر و قابل اعتماد تر است؟ معمولاً می توانید عرضه کنندگان دراپ شیپینگ را به روش های زیر پیدا کنید:

  • تماس با تولید کننده و یا پخش کننده کالا

در بسیاری از مواقع فرد دراپ شیپر نسبت به فروش در حوزه مشخصی از کالاها علاقه مند است. به این ترتیب می تواند با تماس با کارخانه و یا پخش کننده شرایط همکاری در فروش و انجام دراشیپ را از آنها جویا شوید.

  • شرکت در نمایشگاه های تجاری

این روش اندکی هزینه بر است اما کمک می کند تا دراپ شیپر به صورتی حضوری و از نزدیک با کالاهای تامین کننده آشنا شود و همچنین به صوررت کامل با آنها وارد مذاکره شود.

  • جستجوی گوگل

بعضی از تامین کنندگان دراپ شیپینگ به ویژه آنهایی که در دراپ شیپینگ تخصص دارند، در گوگل بازاریابی می کنند. بنابراین می توان با سرچ در گوگل آنها را پیدا کرد و با آنها وارد مذاکره شد. البته دقت داشته باشید که مخصوصا در ایران با توجه به روش های سنتی فروش عمده فروشان و تامین کنندگان، دسترسی به این اطلاعات از طریق سرچ بسیار دشوار است.

  • پلتفورم های معرفی تامین کنندگان کالا

پلتفورم های دراپ شیپینگ و یا b2b  دقیقا با منظور معرفی و مقایسه تامین کنندگان و توزیع کنندگان کالا به خورده فروشان به وجود آمده اند. در این پلتفورم ها معمولا اطلاعات کامل تامین کنندگان، لیست کالاهای عرضه شده توسط آنها و همچنین امکان و شرایط دراپ شیپینگ را توسط تامین کنندگان در اختیار خورده فروشان قرار می دهد. نمونه هایی از بزرگترین پلتفورم های معرفی تامین کنندگان در دنیا شامل آمازون، علی بابا، ایندیا مارت و ای سورس نام برد. همچنین در ایران نیز پلتفورم هایی برای معرفی تامین کنندگان داخلی به وجود آمده است که می توان به دیجی کالا بیزینس، مای لیست و عمدکس اشاره کرد.

آیا روش دراپ شیپینگ در ایران قابل اجراست؟

در حال حاضر فروشندگان زیادی در دنیا از روش دراپشیپینگ استفاده می کنند. جالب است بدانید که در ایران نیز به تازگی، بسترهای متعددی برای فروش دراپ شیپینگ ایجاد شده که باعث استفاده از این روش فروش توسط فروشنگان آماتور و یا حرفه ای بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از مثال های بستر بزرگ دراپ شیپینگ در ایران دیجی کالاست. زیرا که این پلتفورم با بسیاری از تولید کنندگان و تامین کنندگان در حالی همکاری می کند که کالای آنها را در انبارهای خود ذخیره نمی کند و تنها بستری برای فروش آن فراهم می کندو با ارسال سفارش ثبت شده به تامین کننده کالا را تامین می کند.
علاوه براین دراپ شیپرهای متعددی در پلتفورم هایی مثل باسلام و یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و یا پیام رسان های داخلی با استفاده از روش دراپ شیپینگ و بدون خرید قطعی کالا کسب و کار فروش خود را به راحتی آغاز کرده اند.

کلام پایانی

اگر به دنبال راه اندازی کسب کاری بدون سرمایه اولیه هستید که بتوانید آن را از هر مکانی و هر زمانی دنبال کنید، به نظر می رسد دراپ شیپینگ راه حل مناسبی برای شماست. اگر در زمینه پیدا کردن تامین کننده نیاز به مشوت دارید حتما با تیم مای لیست تماس بگیرید زیرا تجربه ما ۱۵ سال شناخت تامین کنندگان و توزیع کنندگان کالا است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *